هر90 ثانیه یک زن بر اثر زایمان می‌میرد

هر 90 ثانیه یک زن بر اثر زایمان می‌میرد و این در حالی است که 9 دهم مرگ‌های مادران به دلیل یاد شده از راههای ساده قابل پیشگیری هستند.

به گزارش ایسنا ، 350 هزار زن بر اثر زایمان در سطح جهان سالانه جان خود را از دست می‌دهند که مرگ آنها در 90 درصد موارد قابل پیشگیری است.

گفتنی است، 15 بیلیون دلار در روز مادر برای خرید هدیه در آمریکا به صورت سالانه هزینه می‌شود که می‌توان با ذخیره یک درصد از آن در مسیر نجات جان مادران یاد شده گام برداشت.

بنا بر این گزارش، 15 درصد تمام موارد بارداری در زمان آبستنی یا وضع حمل ممکن است مرگبار باشد. همچنین بارداری بزرگترین قاتل دختران 15 تا 19 ساله در کشورهای در حال توسعه است.

آمار سزارین در ایران سه برابر میانگین جهانی است

 مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انجام زایمانهای سزارین در ایران سه برابر متوسط جهانی است.
به گزارش مهر، دکتر حسن خداپرست با اشاره به اینکه در حال حاضر 40درصد از زایمانها در کشور به روش سزارین انجام می شود، افزود: ایجاد طرحها و برنامه های فرهنگ سازی و اعتماد سازی کارشناسان مامایی نسبت به ایجاد تمایل مادران برای انجام زایمانهای فیزیولوژیک از جمله راهکارها برای کاهش این آمار است.

وی نقش کارشناسان مامایی را در ارتقاء سلامت مادران بسیار تاثیر گذار اعلام کرد و ادامه داد: با تلاش کارشناسان مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزان مرگ و میر مادران در استان خراسان رضوی کمتر از متوسط کشوری است.

خداپرست با بیان اینکه بسیاری از علل مرگ مادران باردار با انجام اقدامات به موقع قابل پیشگیری است گفت: در حال حاضر متوسط مرگ مادران باردار در کشور 24 در 100 هزار نفر است در حالی که این میزان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به 20 در 100 هزار رسیده است.

وی اشتغال را یکی از مشکلات مهم کارشناسان مامایی برشمرد و گفت : در حال حاضر  از 50 هزار دانش آموخته این رشته تنها 20 هزار نفر در استخدام مراکر درمانی هستند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نداشتن استقلال حرفه ای و حمایت نشدن این قشر از سوی سازمانهای بیمه گر محسوب نشدن این رشته جزء مشاغل سخت را از دیگر مشکلات ماماها برشمرد.

90 درصد مرگ مادران باردار با مراقبت قابل پیشگیری است

 90 درصد مرگ مادران باردار با مراقبت قابل پیشگیری است و ماماها به طور مستقیم با سلامت زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، در ارتباط هستند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: یک دختر در زندگی خود از زمان نوزادی و پس از آن در دوران بلوغ، باروری، پیش از ازدواج و در دوران یائسگی به ماما احتیاج دارد و جامعه مامایی می‌تواند خدمات بسیار گسترده‌ای به آنها ارائه دهد.

عابدی با اشاره به این که کنترل مرگ و میر مادران باردار از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت و توسعه است، افزود: حضور یک مامای آموزش دیده در نظام سلامت می‌تواند در کاهش مرگ و میر مادران باردار بسیار موثر باشد و اگر در دوران بارداری مادران زیر نظر ماما باشند، علاوه بر کنترل سلامتی مادران، می‌توانند آن‌ها را برای زایمان فیزیولوژیک هم آماده کنند و به این ترتیب در کاهش میزان سزارین هم موثر باشند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت باید مراقبت پیش از زایمان و انجام مشاوره در این دوران را به جامعه مامایی واگذار کند. ماماها نقش بسیار مهمی در تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری دارند و می‌توانند در ارائه مشاوره‌های پیش از ازدواج نیز تاثیرگذار باشند.

عابدی با تاکید بر اهمیت ارائه آموزش‌های مورد نیاز به نوجوانان در سن بلوغ، گفت: حضور ماماها در مدارس بسیار اهمیت دارد و در صورتی که دختران در سن بلوغ آموزش‌هایی را دریافت کنند، در آینده مادران سالمی خواهند بود.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: زنان یائسه، قشر فراموش شده جامعه هستند و با آغاز دوران یائسگی کمتر از خدمات مراکز بهداشتی استفاده می‌کنند این در حالی است که این گروه از زنان در معرض دو بیماری ناراحتی قلبی و عروقی و پوکی استخوان قرار دارند. ماماها در این زمینه نقش مهمی دارند و می‌توانند پیش از این دوران و پس از آن، به زنان مشاوره دهند.

چرا خانم‌ها بیشتر به روان‌پزشک مراجعه می‌کنند؟

برخی افراد معتقدند از آنجا که در ایران، خانم‌ها بیشتر از آقایان به روان‌پزشک، روان‌شناس یا مشاور مراجعه می‌کنند، بنابراین از مشکلات روان‌پزشکی بیشتری هم رنج می‌برند...

تجربه نشان می‌دهد که بخشی از این موضوع به مساله فرهنگی نهادینه‌شده در آقایان ایرانی و طرز تفکر آنها مربوط است.

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، مشخص شده خانم‌ها به دلیل خصوصیت‌های شخصیتی‌شان، کمی تلقین‌پذیرتر از آقایان هستند و به همین دلیل، حس تغییر و یادگرفتن چیزهای جدید در آنها بالاتر است.

البته آقایان در کشور ما به دلیل مسایل فرهنگی و اجتماعی، کمی خودشان را از یادگیری چیزهای جدید کنار می‌کشند و چندان دوست ندارند اسرار زندگی‌شان را با فرد دیگری مانند یک روان‌پزشک، روان‌شناس یا مشاور در میان بگذارند و از کمک‌های او استفاده کنند و معمولا بیشتر آنها اعتقاد دارند خودشان مشاور هستند و همه چیز را می‌دانند بنابراین نیازی به کمک گرفتن از راهنمایی‌های فرد دیگری ندارند.

با این حساب نمی‌توان مراجعه بیشتر خانم‌ها به روان‌پزشک، روان‌شناس یا مشاور را نسبت به آقایان ناشی از رنج بردن تعداد بیشتری از آنها از بیماری‌های روان‌پزشکی دانست.

معمولا تمام خانم‌هایی هم که به روان‌پزشک، روان‌شناس یا مشاور مراجعه می‌کنند، به درمان شخصی نیاز ندارند. یعنی یا همسرشان نیاز به مشاوره داشته و مراجعه نکرده یا هر دوی آنها به کمک مشاور نیاز داشته‌اند و به دلیل مراجعه نکردن آقا، خانم مجبور به مراجعه فردی شده است.

در برخی از موارد هم که خانم و آقا با یکدیگر مراجعه می‌کنند، آقا عنوان می‌کند من مشکلی ندارم و آمده‌ام ببینم مشکل همسرم چیست!

اختلالات خلقی در میان زنان بیشتر است

دکتر حامد محمدی کنگرانی

روان‌پزشک، مشاور خانواده و ازدواج، عضو کمیته رسانه و کمیته روان‌درمانی انجمن روان‌پزشکان ایران

با توجه به تمام بررسی‌های انجام‌شده، آمار بیماری‌های روان‌پزشکی مانند افسردگی، اضطراب و... در ایران نسبت با کشورهای جهان، تفاوت چندان چشمگیری ندارد.

البته ناگفته نماند برخی آمارها مانند میزان شادی، رضایتمندی از زندگی و فرهنگ زندگی‌ در ایران نسبت به خیلی از کشورهای دیگر پایین‌تر است و این عوامل می‌توانند ریسک‌فاکتوری برای ابتلا به افسردگی محسوب شوند. معمولا آمار خانم‌ها در سراسر دنیا از نظر ابتلا به بیماری‌های اضطرابی و اختلالات خلقی مانند افسردگی، از آقایان بیشتر است در حالی که آقایان بیشتر از خانم‌ها درگیر بیماری‌هایی مانند اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی می‌شوند.

این تفاوت‌ در ابتلا به بیماری‌های روان‌پزشکی را می‌توان به تفاوت‌های ژنتیکی و تغییرات هورمونی ربط داد.

خانم‌ها به علت سپری کردن دوران قاعدگی و تغییرات هورمونی ناشی از آن و استرس‌های بارداری و زایمان بیشتر در معرض اختلالات خلقی قرار می‌گیرند ضمن اینکه در سراسر دنیا از نظر اجتماعی تحت فشار بیشتری قرار دارند؛ مثلا با سطح سواد و تحصیلات برابر، حقوق کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند و این استرس‌ها هم می‌توانند در ابتلای آنها به اضطراب و افسردگی نقش داشته باشند.

در بسیاری از کشورهای دنیا، به‌خصوص کشورهای جهان سوم، خانم‌ها به‌رغم داشتن تحصیلات بیشتر موقعیت‌های شغلی و اجتماعی پایین‌تری دارند و استفاده نکردن از مدارک تحصیلی‌شان می‌تواند بر کاهش سطح خلق‌وخویشان تاثیر بگذارد. بالا رفتن سن و کاهش موقعیت‌های ازدواج هم می‌تواند شانس ابتلا به اضطراب و افسردگی را در خانم‌ها افزایش دهد.

آموزش جذب مردان با حرف زدن درست!

خودتان بهتر می‌‌دانید که زن ومرد با هم تفاوت دارند و هیچ گاه نباید توقع داشته باشید رفتار و عکس‌العمل‌های خانم‌ها و آقایان مثل هم باشد؛ البته باید گفت همین تفاوت‌ها هم هست که این دو را برای هم جذاب می‌کند.

  برای داشتن یک رابطه عاشقانه باید از خودتان بیرون بیایید و هوشمندانه متوجه تفاوت‌ها باشید و بیاموزید که چگونه رفتار کنید. قرار نیست همان‌گونه که با خواهرتان صحبت می‌کنید با شوهرتان نیز حرف بزنید؛ خواهر شما هم‌جنس خودتان است و در نتیجه ساختار مغزی‌‌ او شبیه شماست پس به راحتی حرکات و رفتارهایتان را درک می‌کند اما برای همسرتان بسیاری از حرف‌ها و رفتارها گنگ و مبهم است.

ادامه مطلب ...