روایت فارن پالیسی از بهترین و بدترین جاها برای زندگی زنان

فارن پالسی طی گزارشی به بهانه روز جهانی زن که هفته گذشته گرامی داشته شد، به بررسی نقشه ای شرایط زنان در سراسر جهان پرداخته است.

در تازه‌ترین گزارش شرایط زنان جهان که “فارن پالیسی” منتشر کرده است، وضعیت زنان نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفته است؛ این در حالی است که هنوز هم نقاط بسیاری در جهان وجود دارد که زنان برای حقوق خود می جنگند.

 

تفاوت در آموزش و پرورش

این نقشه تفاوت میزان نام نویسی دختران و پسران در آموزش متوسطه و اینکه آیا رشته های آموزشی وجود دارد که دختران برای تحصیل آن با محدودیت روبرو باشند را نشان می دهد.

 

 
             کمتر از پنج درصد تفاوت میان سطح تحصیل دختران و پسران در مقطع متوسطه، و هیچ محدودیت تحصیلی قانونی یا فرهنگی برای دختران وجود ندارد.

               پنج تا ۱۰ درصد تفاوت میان سطح تحصیل دختران و پسران در مقطع متوسطه، بدون محدودیت تحصیلی قانونی اما محدودیت نسبی فرهنگی برای دختران.

    ۱۱ تا ۱۵ درصد تفاوت میان سطح تحصیل دختران و پسران در مقطع متوسطه، محدودیت نسبی قانونی یا فرهنگی برای تحصیل دختران.
               ۱۶ تا ۲۰ درصد تفاوت میان سطح تحصیل دختران و پسران در مقطع متوسطه، و محدودیت تحصیلی قانونی یا محدودیت های قابل توجه فرهنگی برای دختران.
                 بیش از ۲۰ درصد تفاوت میان سطح تحصیل دختران و پسران در مقطع متوسطه، و محدودیت تحصیل قانونی و فرهنگی قابل توجه که بر دختران اعمال می شود.

اولین زن ایرانی کی کشف حجاب کرد؟

اولین کشف حجاب در ایران در زمان قاجار اتفاق افتاد.

کشف حجاب در ایران از زمان رضاخان به صورت گسترده اجرا شد. طرحی که موسس سلسله پهلوی در سفر به ترکیه و الگو برداری از مصطفی آتاتورک در کشور شیعه ایران اجرایی کرد.

بعد از اجرایی شدن این طرح در ایران، عده‌ای از زنان با این طرح همراهی کردند و کشف حجاب کردند و به اصطلاح خود را غربی کردند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید که اولین بار کشف حجاب در ایران نه در دوران رضا خان بلکه در زمان قاجار اتفاق افتاد.

در دوره ناصرالدین شاه، اولین زنی که به صورت عمومی و علنی کشف حجاب کرد زنی است با نام زرین تاج که توسط سران بابیت ملقب به طاهره و قره العین و تنها زنی است که از “حروف حی”‌ محسوب می‌شود.« لقبی که به بر اساس حروف ابجد به ۱۸ نفر از اولین کسانی که علی محمد باب ایمان آوردند، اطلاق می‌شود.»

قره العین زنی بود که او را  تا قبل از گرایش به سید علی محمد باب، به عالمه و فاضله و شاعره بودن می ستودند. اودر خانواده ای روحانی به دنیا آمدو دختر ملا محمّد صالح مجتهد قزوینى است، در شهر قزوین در سنه ۱۳۲۰ هجری قمری متولد شد.

او نخستین زنی است که در تاریخ معاصر ایران، بر اساس دستورالعمل یک مکتب استعماری پوشش را از روی و تن برگرفت و در اجتماع مسۆولان ظاهر شد. و با این اقدام گستاخانه و متهورانه، نخستین سنگ بنای بی حجابی را در جامعه اسلامی ایران به جا گذاشت و برای شروع هدف های استعماری و بر افروختن جهنم توطئه جرقه نخست را زد.

قره العین با ارائه رفتاری کاملاً متضاد با دستور دین اسلام و نیز شرایط روحی و اجتماعی آن دوران و با نمایش گذاشتن سیمای برهنه ی خویش، کوشید اولین کسی باشد که رسوم گذشته را از بین می برد و زمینه های اجتماعی گسترش بی دینی و اباحی گری را فراهم می کند.

انتقاد از همسر ، چگونه ؟

وقتی با همسرمان زیر یک سقف می رویم ، در بهترین شرایط باز هم از یکدیگر رفتارهایی می بینیم که دلچسب نیست پس باید راه انتقاد کردن را بلد باشیم.

وقتی با همسرمان زیر یک سقف می رویم ، در بهترین شرایط باز هم از یکدیگر رفتارهایی می بینیم که دلچسب نیست پس باید راه انتقاد کردن را بلد باشیم.
 
همزمان با افزایش میزان انتقاد در خانواده ، شادکامی جای خود را به تلخ کامی داده ، روابط محبت آمیز به خصومت و دشمنی تبدیل می شود . انتقاد اگر در جای خود و با روش صحیح و مناسب انجام شود ، یک شیوه تربیتی کارآمد و موثر خواهد بود . ولی انتقاد با روش نادرست و تحریک آمیز ، به یک ضد تربیت مبدل می شود.
 
طرح موضوع « تغافل» هرگز به این معنا نیست که از ایرادها و عیوب همسر خود ، همیشه چشم بپوشیم ، بلکه تغافل در برخی ازموارد ، معنا پیدا می کند و در سایر موارد باید با شیوه صحیح و سنجیده ای ، به اصلاح رفتار وی پرداخت.
 
همسرانی که به جای انتقاد سازنده ، با تعریف نابجای خود ، مشکل را پیچیده تر می کنند ، خود نیز در حلقه هایی از مشکلات جدید گرفتار می شوند و همسرشان را دچار آفت خود بزرگ بینی می کنند.

ادامه مطلب ...

چگونه به همسر خود بگوییم دوستت دارم

عاشق شدن آسان است اما اینکه به کسی بگویید دوستش دارید بعضی وقت ها خیلی سخت می شود. شاید بخواهید اولین باری که به کسی می گویید «دوستت دارم» خیلی خاص باشد، و وقتی برای یک میلیون بار این را به او می گویید باز هم همانقدر به یادماندنی باشد.

 

ادامه مطلب ...

علت خوشحالی همسران از ناراحتی زنان

زنان از منقلب شدن مردان در زندگی خوشحال میشوند چراکه به عقیده آنان این نشان دهنده استقامت یک رابطه است.
زنان به این مسئله شهرت دارند که دوست دارند در مورد همه چیز صحبت کنند به خصوص احساسشان و این در حالی است که مردان خیلی خوددار و مرموز به نظر میرسند.
یک مطالعه در این زمینه معلوم ساخته است که چرا زوجها نمیتوانند به راحتی همدیگر را درک کرده و همدردی کنند. اینها همه به آن دلیل است که ما در همدردی کردن با جنس مخالف روشهای مختلف یرا تجربه میکنیم.
این مطالعات نشان میدهد زنان وقتی میبینند مردانشان خوشحال نیستند راضی به نظر میرسند . آنها به این نتیجه میرسند که وقتی مردان اجازه میدهند آنها ناراحتی شان را ببینند نشان دهنده استحکام یک رابطه و اعتماد در آن است.
زنان نیز ترجیح میدهند مردان ناراحتی آنها را درک کرده و ابراز همدردی کنند در حالیکه مردان ترجیح میدهند بیشتر در خوشحالی شریک زندگیشان همراهش باشند.
طبق این مطالعات رضایت از رابطه مستقیما با توانایی مردان در درک احساسات مثبت زنان در رابطه است.